Mötet!

publicerat i Mitt Liv-Min Vardag;
.. Var faktiskt givande jag var som jag alltid är i nya miljöer och med nya männsikor avaktande och säger inte mycket men när dom andra öppnade sig om sina symtom och sina problem och man bara hörde hur det lät som om jag hade lika väl kunnat sagt det så släppte det genast lite grann..
Var så skönt att få träffa andra med samma problem.. vi alla var i olika åldrar.. vissa har ju levt med denna sjukdom i flera år... jag blev ju diagnoserad för bara några veckor sedan..!
Haft problem med magen och haft en ganska så känslig mage hela mitt liv men först i höstas jag uppfattade mig ha ordentliga problem...=(
opererade ju bort min blindtarm när jag var 17.. och hade blödande avföring när jag var 20.. fick då genomgå en Endoskopi det var väl inte det skönaste men det visade ju sig då att jag hade sprickor där bak..=(
Åkte på en rejäl bakteri för nu 2 år sedan när jobbet var på Uddenpool i Tollered.. många av oss som insjuknade och jag hade symtom och besvär i flera månader!
Att jag fått IBS är det ingen som kan svara på.. men Stress/psykiskt stress gör inte saken bättre!
Min mage den senaste veckan har ju varit katastrof på grund av att jag stressar upp mig inför fystestet.. inte långt kvar och jag e tokigt nervös på om jag kommer klara det eller inte.. jag vet det e bara 2 km...
men jag kommer vara så jäkla nervös så jag vet inte om min andning kommer funka!!!!
*LIVRÄDD*

kändes det skönt att möta fler med denna sjukdom.. att kunna sitta om sin avföring och gaser och om hur ont man har i sin mage jämt.. hur man känner sig som en gravid kvinna i 7 månaden ungefär varje gång man ätit...
Fick dock mycket råd...
visste ju hur mycket jag bör undvika och tänker bara ännu en gång att barnmat e typ det man kan äta..
Undvika
*Starka kryddor
*Tugga tugummi
*Lök, Kålrot,Bönor, Svamp, paprika, majs, äpplen, torkad frukt, vindruvor, bröd med hela korn, m.m!
*Kaffe
*Kolsyrad dryck
*Fet mat
*Laktos

KUL.LIV.SE!!!!!

Deprimerande...
men men.. Måste försöka lugna mig med maten inte stressa i mig... inte stressa över huvudtaget..
avslappningsövningar och motion med rörelser för kroppen.. inte löpning då det irreterar tarmen då man studsar så på marken... hmmm..
SÄGAUPPMIG.NU!

typ...
känns ju så.. för mitt jobb E stressigt och rasten vi har skall vi inte prata om .. nu har vi 20 min rast men sen efter den 1 juli har vi 15 min igen... fy fan!!!
DISPANS.JATACK!

hmm... nu sitter jag här... och funderar på om jag skall ta mig ut en runda.. men samtidigt så känns det lite i låren från igår.. och jag har för mycket i huvudet just nu... magen e stor som en ballong nu efter maten...
måste ju lära mig att äta små portioner och regelbundet med mellanmål...
har jag ju faktiskt blivit bättre på..=)
ja allt känns piss just nu.. men men..
trött.. grinig och ledsen med gasig mage...
*suck*

nä.. jag skall KANSKE ta mig ur.. sen duscha sen bara ta det lungt... ha det!!


Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av angelica:

förstår precis hur du känner dig hjärtat då ja själv lever me ibs. det känns helt kört i början när man hör allt man inte får äta men ja lovar att det blir lättare med tiden då man kommer in i en rutin. du fixar detta snuttan =) =)

2:a kommentar, skriven , av Malin:

ja jag har tänkt på dig angående detta då jag vet att du oxå har/haft problem med magen... känns sjukt tungt nu då det värker ständigt i magen..=(... blit nog bättre när man lär sig leva med det... pöss på dig snuttan...

Kommentera inlägget här :