Min Kost!

publicerat i Mat;
Fick en liten förfrågan om vad jag äter på en dag och hur ofta jag äter på en dag så tänkte lägga upp lite hur jag äter..=)
 
Min "diet" om man nu skall kalla det för det, är en egen diet.. jag tar inspiration från folk som tränar mycket, tänker logiskt och snappar upp olika tips på saker och ting från annat folk.. jag har idag format en slags egen kostcirkel för just mig som passar just min kropp ...
 
Jag tycker det är så man skall göra.. hitta en kost som man kan tänka sig att leva med resten av livet... en kost som är enkel för dig... visst har du typ 20 kg som du vill tappa får du ju gå på en striktare diet kanske men jag som kommit dit jag är idag och hyfsat nöjd med min vikt jag vill ha en kost jag kan följa för resten av mitt liv.. och inte gå på en "diet" resten av mitt liv... blir inte så roligt då=)
 
En vanlig vardag för mig ser ut ungefär så här..
 
Frukost
Fiberhavregrynsgröt
Ibland med proteinpulver i olika smaker (Blåbär är godast)
Färsk skivad frukt, eller iblandad i gröten(Banan, Äpple) alt.
Färska/frysta bär (Blåbär, hallon, björnbär)
Kanel och grön mjölk
 
1 st kokt ägg
1st kopp kaffe med grön mjölk i
 
 
Dettya håller jag mig mätt på i ca 2-3 timmar sen måste jag ha mat igen och eftersom jag äter frukost rätt sent om dagarna.. runt 9-10 så är det då lagom för lunch runt 13-tiden..
 
Lunch

Här handlar det rätt mycket om ifall jag skall träna under dagen eller inte...skall jag det brukar jag tillföra kolhydrater... skall jag inte tråäna brukar jag utesluta det eller minska på det...
Antingen blir det en sallad.. 
Kycklingsallad är ju solklar då utan kolhydrater...
(Ingen pasta, ris eller potatis)

Eller så lagar jag nått varmt..
Nått proteinrikt som kött, fisk eller kyckling..
 
 
Mycket grönt som Broccoli, morot, haricotsverts, brysselkål, advokado..
Protein rikt är ju keso, kött, fisk, kyckling=)
 
Man kan göra mycket och har man bara rätt kryddor kan man få det mesta att smaka himmel=)
 
Jag brukar stå mig rätt bra på lunchen .. beror självklart på vad jag äter men efter 3-4 timmar brukar jag ta ett mellanmål...
 
Mellanmål
 
Här behövs ju bara nått lätt...
Frukt om man äter det.. vissa tycker ju att det är för mycket fruktsocker i frukt och utesluter detta oxå.. även tomat klassas som frukt i många dieter.. jag har ätit dom båda under min viktresa och ändå tappat så mycket...=)
 
Keso, kvarg, kesella, proteinshake,proteinbar, smoothie, bär och frukt och även en näve nötter..
Lätt och gott...
Jag har ibland även tatt en bit mörk choklad
Och en kopp kaffe med mjölk
 
Dalblads Nutrition Swebar, cocos
 
Ja sen om jag tränar på kvällen så brukar jag oftast inte äta nått innan träningen utan håller mig på mellanmålet och äter efter träning.. har jag då gjort middag så äter jag det..
 
Middag
 
Liknar lunchen
Proteinrikt, kolhydratsnålt men viktigt att det är varm mat...för mig i allafall..
 
Är det allt för sent för middag blir det bara kvällsmål...
 
Kvällsmål
 
Min mage brukar uppskatta att jag hellre äter kvällsmål än middag senare på kvällen.. beror lite på hur hårt jag tränat...
 
Min kvällsmål är likt mellanmålet...
brukar ta en knäckemacka med makrill på.. för att få i lite mer kolhydrater och proteiner... det och ett kokt ägg..
 
 
 
Ja det är detta jag brukar äta på en dag...
Men eftersom jag har min tarmsjukdom (IBS)
Så äter jag lite mindre varm mat och klarar mig bäst på lätta, kalla rätter... 
 
På helgerna brukar jag släppa lite på kolhydratstrypet... äter då ibland pommes frittes, mjukt bröd och snacks.. men dock inga chips och inget godis!!
Tar en öl då och då.. men dricker oftast rödvin om jag dricker alkohol..
 
Detta är min kost och detta funkar för mig... 
 
men alla männsikor är olika uppbyggda och det är inte alls säkert att detta funkar för andra..=)
Tänk logiskt... ät lagom.. och ofta.. bli aldrig VRÅLHUNGRIG... håll en jämn nivå på blodsockret...
 
Tack för mig=)
 
 
 

Kommentera inlägget här :