JULEN!

publicerat i Mitt Liv-Min Vardag;
Jag måste bara skriva detta inlägg om denna underbara högtid!
Jag ÄLSKAR verkligen Julen!!
Visst har vissa Julaftonar varit värre än andra men i det stora hela har det varit underbart!!!
Dom bästa har varit då Pappa och hans familj varit med... båda mina systrar, syskonbarn och min mamma..=)
Har ju självklart varit tufft att ha mamma med innan hon fick sin hjälp med assistenter.. och den värsta julen var nog -07...
Jag bodde då hemma hos min syster, relativt nydumpad, ingen bostad, inga möbler, inga pengar.. Mamma var riktigt dålig och fick näst intill ligga i mitt rum hela dan...
Natten till Juldagen så ramlade mamma illa och fick åkt in på sjukhus och dagen efter så förlorade mamma sin hund till en familj som fick ta hand om honom.. hade jag vetat att det var sista gången jag fick se älskade Gibson så hade jag pussat ihjäl honom som farväl!!! =(
Nu har ju mamma den hjälp hon behöver därför känns det så mycket lättare.. vi behöver inte längre hjälpa henne på det sättet som med hämtning, toabesök och hämta mat!
I år kommer vi vara hos Pappa dessutom.. aldrig hänt...
vi har som vanligt knytkalas och jag brukar göra ägghalvor med kaviar och räkor med dill på...=)
Ett år då vi firade hemma hos min syster Marielle råkade jag lämna brickan med äggen framme och hennes ena katt hittades en stund senare kalasandes på äggen..=)
sånt händer ju dom bästa..=)
Vi brukar ju börja med att samlas och dricka glögg... lyssna på julmusik... sen titta på Kalle Anka så klart=)
Efter det vet alla att det vankas mat... Min syster Marielles hemgjorda köttbullar värms och mammas Janssons hettas upp, Min syster Linda får äran att steka upp prinskorvarna och sen skiva upp sin Julskinka som hon gjort=)
sen äts det för fullt!!!!
efter maten vill man ju egentligen bara spy.....
men då tar man det lite lungt i soffan med mina syskonbarn....
sitter och hetsar upp dom över om Jultomten kommer komma eller inte...
förberedelserna inför julklappsöppningen görs...
barnen brukar till slut inte kunna hejda sig mer.. till slut kommer ju "tomten"..
Vi vuxna ger ju bara julklappar till barnen sen har vi bara en julklappslek på kvällen där alla har köpt en julklapp för typ 50 :-
men i år skall vi nog göra ett lotteri där alla får dra ett namn och sen köpa en julklapp till denna person för runt 200:-
Jag och Daniel byter så klart julklappar och jag köper även till hans föräldrar och byter sen alltid julklapp med Marie =)
-04 var nog året med mest julklappar!!!! =) haha
allt var till barnen!!!
Vi brukar avsluta kvällen med massa choklad ätande och risalamalta!!!! MUMMA!!!!!
Jag och Ella samma år -04 =)
Min syster Linda och jag-04
Min syster Linda och jag-08
Lite skillnad va????
Här var jag så jäkla smal med..=)
Nä finns nog INGEN som längtar till julen så mycket som jag gör...=)
Den 11 dec är det julbord med Daniels jobb och den 17 dec är det julbord med mitt jobb...
åhhh vad jag skall äta!!!
Vad brukar ni göra på Julafton?????

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av cornelia:

ja den skuggan är helt underbar:)

Inka heter den som det står i inlägget. verkligen värd att lägga pengar på. men det är iförsig allt från make up store.:)

ha det bra.

kram

2:a kommentar, skriven , av Marie:

Vet ju en sak.. eller ett par du vill ha i julklapp. Men du fyller ju år oxå. LIten önskalista och gärna storlekar om du änskar dig något med sådant. Det du sagt än sålänge du önskar dig, storlek?? :)

3:e kommentar, skriven , av Jennie:

Jag älskar också julen =)! Julafton är årets mysigaste dag!

Våran jul ser ut ungefär såhär:

15.00 Tar vi med glöggen upp till tv:n och tittar på kalle anka och skålar.

När den är slut sätter vi oss till bords och äter 3 olika julbord:



1:a Bröd, sill i 6 olika sorter, ägg, potatis och makrillfile. På detta bordet äter jag en sak, ägg.



2:a Makrilllåda, lax, ål (kan ha missat något här för på detta bordet äter jag ingenting



3:e Skinka, onsalakorv, leverpastej, köttbullar, prinskorv, sylta, ost, rödkål (till morfar), rödbetsallad (på detta bordet äter jag onsala korv, skinka,ost och köttbullar)



När vi har ätit så dukar vi av och sätter oss i soffgruppen coh dukar fram kakor och bullar mm.



Klockan har nu hunnit bli ca 18 och då kommer tomten. Vi har paket till alla i säcken för att Lucas inte ska ta för givet att allt är till honom. När alla fått något paket (och lucas fått ett par stycken) så går tomten.



En sak som jag förtått är ganska unik som vi gör det är att vi öppnar ett pakett i taget så att alla kan se vad alla får.



Vi dukar fram ett litet drinkbord och tar fram julgodis vid 20 ungefär sen sitter vi fram till 00-02 och öppnar paketen!



Jag ÄLSKAR paket öppningen eftersom vi gör det så länge så känns det värt att lägga ner massa tanke och tid på paketen.



Jag köper paket alla som vi firar med (det vill säga mamma,pappa, jessica, michael som är min systers man, Lucas, Milja, morfar och min morbror. dom ren som mina kusiner är med köper jag till dom ocks), men tex så köper jag bara för runt 200:- till min syster, hennes man,, min morbror, mina kusiner och morfar!

Givetvis köper jag till Johan också men han och jag firar inte jul tillsammans än sålänge. Han brukar åka hem under julen nämligen!



Ja där va en roman om hur vi firar jul =)!

Bara 38 dagar kvar nu! Längtar redan!



Kramar

4:e kommentar, skriven , av Karin:

Jag brukar jobba!

5:e kommentar, skriven , av Malin:

Marie: har du missat min önskelista jag lagt ut här på bloggen???? Har skrivit storlek på det som behövs där..=) Behöver du mer info så säg till=) Karin: Det är ju egentligen den enda nackdelen med ditt yrke... högtidsarbetena..=) Jennie: silken underbar jul du oxå brukar ha!!!! Att öppna julklapparna så länge oxå.. fan vad mysigt.. hos oss hinner man knappt se vad den ena ungen får förrän nästa slitit upp sitt paket!!! Galna e dom.. GALNA!!!

6:e kommentar, skriven , av Marie:

Inte storlek på det jag fick i mitt sms som ett förslag.. sätt att de har storlek på det med... kanske du inte tänkt på?? :)

7:e kommentar, skriven , av malin:

Har dom!!! Oj då... det enda jag sett är ONE size... får undersöka det..=) Kram min snutta..=)

Kommentera inlägget här :