En rolig sak..

publicerat i Graviditeten=);
Hittade en blogg där en tjej precis blivit tvåbarnsmamma..
 
åhh klart man är sugen.. men inte ÄNNU!!!!
Gud nej!!!
Jag har spiral så risken är lika med noll just nu...
 
Är så jäkla häftigt med förlossningar...
hur jävla jobbiga , långa och smärtsamma dom är.. så är det så jäkla häftigt.. jag LÄNGTAR ta mig fan... det är sjukt för när man väl är där så hatar man dom...
Inte fan längtar jag efter smärtan... och inte hur det känns efteråt mellan bena.. fy fan... utfläkt typ.. bläää!!!
 
men jag hittade i allafall denna "enkät" i hennes blogg var bara tvungen att kopiera och svara på frågorna jag med... 
inte gjort nått sånt..=)
tror inte ens jag skrev en förlossningsberättelse för er.. haha..
 
jaja.. ENJOY!!
 
 
Graviditeten
Vilka var dina favoritkläder? Svarta leggins från HM.. tror jag averkade 3 par för dom gick sönder i skrevet hela tiden i slutet hittade jag äntligen ett par svarta mammajeans
Vad var din/dina favoriträtter? Jag hade ju sjuk cravings på det jag inte FICK äta.. sushi och sånt annat.. men jag åt nog allt.. helt ordagrant oxå..!
Vad var din favoritdryck? JULMUST!! haha.. ja.. och läsk.. allmänt.. juice med..! Massa juice!!
Vad tyckte du inte om? Som sagt.. åt ALLT!
Var det någon favoriträtt som ändrades? nä.. samma här.. ÅT ALLT!
Vad var du mest sugen på? Tror inte jag hade nått speciellt sånt sug...jag gick bara crazy och åt allt som sagt!
Hade du halsbränna? JA!
Hade du foglossning? Nej inte direkt.. kände av det sista dagarna...
Hade du sammandragningar? ja.. något.. men inte så farligt... 
Mådde du illa? bara i början om jag slarvade med maten...
Vilken sovställning var bäst? På vänster sida..
När var din BF dag? 22 April 2012
Gick du över tiden? det satte igång natten mellan den 22-23 april så egentligen inte men hon kom ju inte ut förrän natten mellan den 23-24 april så.. ja!
Hur mycket gick du upp i vikt? hmm.. *host* lite drygt 30 kg! invägningen= 69kg, sista vägningen 4 veckor innan BF= 96 kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Var rätt svullen hela jag... överallt...
Hur var ditt psyke? ojojoj... känslig... deprimerad... mådde skit...
Gnällde/klagade du? öhh.. vem skulle inte göra det...
Vad trodde du det var för kön? jag var ju rätt säker på att det skulle bli en pojk... men kände ändå en känsla av att det kunde vara en flicka i slutet...
Visste du vad det var för kön? nope..!
Hur låg ditt SF mått? vad e det?
Var du rädd för något? ja denna ständiga rädla för att nått skulle hända bäbisen... att den skulle dö... 
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? snabb så klart... bidde den inte... ett helt jävla dygn!
Hur ser du på graviditeten idag? Hur i helvete kunde jag tillåta mig själv att bli så jävla fet!!!! ALDRIG IGEN!!!


Förlossningen
När började din förlossning? Natten mellan den 22-23 april...
Hur började den? Jag skulle gå upp och kissa och märkte då vätska som rann ur mig.. trodde jag kissade ner mig men lite senare kom ju slemproppen och lite småvärkar..

 

När åkte du/ni in till förlossningen? Åkte in vid 12 på dan till Athenatal avdelningen för att kolla om vattnet hade gått... då började mina riktiga värkar... fick därifrån åka upp till förlossningen vid 15...

 

Varför? Ja för att bäbis ville komma ut...

 

Vem/vilka åkte du in med? Med Daniel..
Fick du/ni åka hem igen? Nej.. vilket jag tackade gudarna för..
Om ni åkte hem igen, när fick ni åka tillbaka? -
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Östra..
Hur mycket var du öppen när ni kom in? hmm.. tror jag var öppen 3 cm...
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen?Jag gjorde allt.. satt på boll.. satt på pall.. hängde mig över en sån där gåstol och stod på alla fyra i sängen...
Vilka/vilken var med under förlossningen? Daniel och 2 barnmorskor.. Daniels mamma kom även in och hälsade på...
Tog du nått smärtstillande? EDA och lustgas..
Grät du? Nej... det stod Daniel för..=)
Vad tyckte du var jobbigast? Att det tog sån jävla tid för henne att komma ner med huvudet... det var olidligt med denna smärta... 
Var du rädd för något? att hon inte skulle komma ut och att det skulle bli akut kejsarsnitt... 
Födde du vaginalt? Jo tack...analt hade jag nästan velat kallat det!
Användes några hjälpmedel, tex sugklocka? Ja ett ryck med sugklocka.. men i efterhand fick jag vetat att det inte behövts...
Hur lång tid tog det? Sammanlagt? 24 timmar nästan exakt från det att vätskan rann nerför bena och tills hon var ute...
När kom moderkakan ut? den kom rätt kort därefter..
Fick du sys? ja ett par stygn inuti mig..
Hur ser du på förlossningen idag? Så jäkla långdragen vilket var sjukt jobbigt.. och lite dramatisk i slutet då hon behövde komma ut snabbt.. men annars fint!!!

 

Barnet
Vad blev det för kön? Flicka
Hur mycket vägde barnet? 3310gram
Hur lång var barnet? 50 cm
Vad var huvudomfånget? 35 cm
Vilken tid föddes barnet? Kl. 01.58 den 25 April 2012
Hur mådde barnet? Något stressad när hon kom men så lugn och fin när hon kom upp på mitt bröst.. hon stensomnade=)

Kommentera inlägget här :